CELLULIT - Zmora każdej kobiety

Czym jest cellulit i jak z nim walczyć?

Cellulit, czyli tak zwana pomarańczowa skórka, czym jest i co o nim wiemy?

Jest to problem, który dotyka aż 80% kobiet, z cellulitem walczą zarówno Panie z nadmiarem tkanki tłuszczowej jak i te szczupłe.

Co więcej – pomarańczową skórkę mogą mieć nawet sportsmenki i kobiety aktywnie uprawiające sport.

Tak więc warto przyjrzeć się bliżej temu problemowi i poznać jego podłoże.

 

Na rynku i w aptekach jest wiele kremów i preparatów, reklamowanych przez piękne lecz często wyretuszowane modelki, bez żadnej skazy na swoim ciele…

Fakt ten sprawia, że kobiety popadają w obsesję na punkcie idealnego, wygładzonego ciała.

Panie wstydzą się odkrywać swoje uda ze względu na widoczny cellulit, zapominając o tym, że ma go praktycznie każda z nas!

Często winowajcą są tutaj HORMONY.

A więc drogie Panie STOP ze wstydem i kompleksami!

Pokazujemy uda i wspieramy się wzajemnie w walce z cellulitem!

 

Czym jest cellulit i co odróżnia go od zwykłej tkanki tłuszczowej?

Cellulit - jest to zwyrodnieniowa zmiana tkanki podskórnej, która objawia się nierówną powierzchnią skóry.

W internecie możemy często spotkać się również z zamiennie stosowanym określeniem „celulitis”, jest to błąd, ponieważ celulitis traktowany jest jako stan zapalny – w odróżnieniu od cellulitu – choroby tkanki łącznej, gdzie zapalenie nie występuje.

Zmiany, które pojawiają się w obrębie tkanki tłuszczowej przeważnie związane są z zaburzeniami krążenia krwi – powoduje to upośledzenia dopływu składników odżywczych oraz odprowadzania zbędnych produktów przemiany materii, na skutek czego w komórkach dochodzi do nadmiernego nagromadzenie się zbędnych produktów przemian metabolicznych.

 

Cellulit cellulitowi nie równy.

W zależności od podłoża wyróżniamy:

  • celulit wodny (twardy) -  tkanka tłuszczowa jest tutaj zbita i blisko przylega do tkanki mięśniowej, nie występuje zjawisko obwisłej skóry, a jej wygląd nie zmienia się wraz ze zmianą pozycji ciała. Występuje on głównie u kobiet o prawidłowej masie ciała, a często także u kobiet aktywnych fizycznie oraz nastolatek. Skóra w miejscach cellulitu może być sucha, ze względu na jej złe odżywienie, dodatkowo mogą wystąpić rozstępy.
  • cellulit tłuszczowy (miękki) – jak sama nazwa wskazuje jest on bardzo dobrze widoczny i powstaje na skutek nadmiernego nagromadzenia się tkanki tłuszczowej, jego kształt i widoczność zmienia się wraz ze zmianą pozycji ciała, dodatkowo może on zajmować duże powierzchnie. Skóra jest wiotka i wyraźnie pofałdowana. Ten typ cellulitu występuje najczęściej u kobiet mało aktywnych fizycznie o nie wykształconych, słabych mięśniach lub Pań, które w szybkim czasie utraciły znacznie na wadze.

 

Inny podział cellulitu opiera się o stopnie jego rozwoju oraz rodzaj występujących zmian.

Wyróżniamy tutaj skalę 3 stopniową, gdzie:

  • Stopień 0 - zmiany są nieznaczne, widoczne dopiero po „ściśnięciu w dłoniach” fałdu skórnego.
  • Stopień 1- zmiany również, tak jak w pierwszym przypadku pojawiają się po ujęciu fałdu skórnego, zagłębienia są jednak bardziej widoczne, dodatkowo rozpoczynają się zaburzenia w tkance tłuszczowej.
  • Stopień 2 - występują rozwinięte już zaburzenia w tkance tłuszczowej, pojawiają się grudki i guzki dochodzące do 1mm, ukrwienie części ciała objętej cellulitem jest utrudnione, a zmiany na skórze widać w pozycji stojącej podczas napięcia mięśni np. nóg.
  • Stopień 3 - Grudki i guzki są większe - mają od 2-20mm, zmiany na skórze są widoczne nawet w spoczynku, a co więcej mogą one wywoływać ból.

 

Przyczyny powstawania cellulitu.

Skoro już wiesz czym jest cellulit i jak go rozpoznać, pora dowiedzieć się trochę o przyczynach jego powstawania:

Duże znaczenie mają tutaj czynniki genetyczne, czyli te które dziedziczymy – inaczej mówiąc to na co nie mamy wpływu:

  • płeć (cellulit występuje częściej u kobiet)
  • rasa (cellulit występuje częściej u kobiet rasy białej niż czarnej czy żółtej)
  • predyspozycje do rozkładu tkanki tłuszczowej oraz skłonności do rozwoju zaburzeń krążenia krwi.

 

Inne czynniki powstawania cellulitu.

To na co mamy wpływ i co możemy zmienić:

  • dieta i czynniki żywieniowe – zła, niezbilansowana dieta, nadmiar tłuszczu, soli i węglowodanów, zbyt małe spożycie błonnika pokarmowego
  • styl życia – brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia, a nawet noszenie obcisłych ubrań
  • stres !!!, palenie papierosów oraz nadmierne spożycie alkoholu

Ale także:

Istnienie chorób układu krążenia, przyjmowanie leków odwadniających oraz HORMONY (tutaj pojawia się wyjaśnienie dlaczego cellulit nasila się w czasie trwania ciąży, u kobiet stosujących tabletki antykoncepcyjne, leki przeciwhistaminowe, przeciwtarczycowe oraz betablokery, czyli leki stosowane najczęściej u osób z problemami kardiologicznymi)

 

Profilaktyka, czyli lepiej zapobiegać niż leczyć:

Magiczne kremy i zabiegi antycellulitowe mają małe szanse powodzenia, a ich skuteczność jest znacznie ograniczona (szczególnie gdy nie przestrzegamy podstawowych zasad zdrowego żywienia).

Zabiegi kosmetyczne polegają głównie na pobudzeniu wcześniej opisywanego mikrokrążenia po przez np. masaże, peelingi czy zastosowanie bański chińskiej (bańki można kupić w aptece, a masaż wykonać samodzielnie w domu).

Najważniejsze jest jednak ograniczenie czynników ryzyka i modyfikacja swojego trybu życia czyli tego na co tylko i wyłącznie TY masz wpływ.

 

1. Rusz się!

Aktywność fizyczna poprawi ukrwienie całego organizmu, a przede wszystkim mięśni.

Tkanki stają się dobrze dotlenione, mięśnie są napięte, a organizm pozbywa się toksyn – dzięki czemu poprawia się jędrność i wygląd skóry.

Dodatkowo aktywność fizyczna pozwala spalić tłuszcz i utrzymać odpowiednią masę ciała – co ma znaczący wpływ na zaostrzanie się cellulitu.

Zapobieganie powstawania cellulitu poprzez aktywność fizyczną

 

2. Odpoczywaj.

Pamiętaj o tym, że w zdrowym ciele zdrowy duch i na odwrót.

Nie zaprzątaj sobie głowy rzeczami nieistotnymi, które jutro nie będą miały dla Ciebie żadnego znaczenia.

Dbaj o siebie i swój komfort psychiczny.

Bądź wyspana i wypoczęta, staraj się unikać stresu (ćwiczenia rozładowują stres i napięcie), a w miarę możliwości unikaj również długiego przebywania  w pozycji stojącej.

Zapobieganie powstawaniu cellulitu poprzez czynny odpoczynek

 

3. Jedz zdrowo i mądrze.

Stosuj się do zasad prawidłowego żywienia, nie zapominaj o codziennej porcji warzyw i owoców.

Wyrzuć z diety wszystko co wysoko przetworzone  i bezwartościowe.

Nie dziw się, że Twój organizm źle funkcjonuje, a ciało źle wygląda – jeżeli ‘ciągle tankujesz je słabej jakości paliwem’

Zapobieganie powstawaniu cellulitu poprzez zdrowe jedzenie

 

4. Woda to życie.

Pij około 2-3 litrów płynów dziennie – woda oraz herbata zielona wspomagają pozbywanie się z organizmu nagromadzonych toksyn.

Zapobieganie powstawaniu cellulitu poprzez picie zdrowych napojów

 

5. Masaże i peelingi.

Czyli to co kocha chyba każda kobieta.

Pielęgnuj swoje ciało!

Masuj skórę za pomocą rękawiczki czy szczotki.

Pobudź krążenie w kłopotliwych miejscach przez naprzemienne oblewanie ciała zimną i ciepłą wodą, kończąc zawsze na zimnym prysznicu.

Zaleca się stosowanie peelingów minimum 2 x w tygodniu.

Zobacz przepis na domowy peeling kawowy ⇒

Zapobieganie powstawaniu cellulitu poprzez częsty peeling

 

 

Bibliografia:

  1. Zegarska B., Woźniak M., Juhnke A., Kaczmarek Skamira E., Dzierża  nowski M.: Cellulit (II). Nazewnictwo, definicja, związek występowania z wiekiem, płcią i budową ciała. Derm Estet. 2011, 1 (72), 29–31
  2. Pieniążkiewicz J.M.: Cellulit – profilaktyka i zwalczanie. Współpraca kosmetologa z lekarzami różnych specjalizacji. Raabe, Warszawa 2006, 3–13. 14.
  3. Załęska Żyłka I.: Cellulit jako problem medyczny. Probl Hig Epidemiol. 2008, 89 (4), 487–491. 15. Kaniewska M.: Kosmetologia.
  4. Gałązka M i wsp.: Cellulit jako problem medyczny i estetyczny – etiopatogeneza, objawy, diagnostyka i leczenie
  5. Katarzyna Janda, Anna Tomikowska.: Cellulit – przyczyny, profilaktyka, leczenie. Start (2014)  60, 1, 29–38

 

 

Sposoby na zapobieganie powstawania cellulitu
27 maja 2019

Motywator SM       

Fit przepisy           

Poradnik              

Blog                   

Smak Motywacji

Poradnia dietetyczna

Klaudia Koczwara

793-046-240

Dietetyk@smakmotywacji.pl

Oferta planów żywieniowych

>   Dla aktywnych fizycznie

>   Dla osób z nadwagą i otyłych

>   Dla kobiet w ciąży

>   Dla matek karmiących piersią

>   Dla seniorów

>   Dla dzieci i młodzieży

>   Dla osób borykających się z chorobami

>   Dla chcących żyć zdrowo

>   Wywiad żywieniowy

>   Promocja

>   Regulamin

>   Blog dietetyczny

>   Motywator SM

>   Fit przepisy

>   Poradnik

>   Cennik

>   Kontakt z dietetykiem

Dietetyczne konsultacje online - Bez wychodzenia z domu

Tutaj także spotkasz dietetyka Smaku Motywacji

Na skróty

>   Komentarze i opinie

Dietetyczne konsultacje online

Logo poradni dietetycznej online - Łódź
Zdrowe żywienie dzięki dietetycznym jadłospisom poradni dietetycznej
Zdrowe żywienie dzięki dietetycznym jadłospisom poradni dietetycznej

Poradnia dietetyczna

Smak Motywacji