Fakt czy Mit - Niejedzenie po 18.00

Obalamy mity dietetyczne!

 

Chcesz mieć piękne ciało, zadbać o siebie i swoje zdrowie bez wydawania pieniędzy na porady dietetyczne, ale nie wiesz, od czego zacząć.

Co wolno, a czego nie wolno?

Żyjemy w czasach, kiedy internet, telewizja śniadaniowa i kolorowe czasopisma odpowiadają na wszystkie nurtujące nas pytania!

Z każdego źródła napływają do nas inne, często sprzeczne ze sobą informacje:

 

  • nie jedz po 18-tej
  • nie jedz owoców, bo nie schudniesz
  • ziemniaki i makarony na diecie sprawią, że przytyjesz
  • aby zacząć spalać kalorie, ćwicz nie krócej niż 30 minut dziennie
  • jajka są niezdrowe, a mrożone warzywa i owoce są bezwartościowe
  • detoks sokowy/ dieta poniżej podstawowej przemiany materii, to skuteczny sposób na utratę wagi
  • gluten to zło!
  • odchudzanie się i zdrowe odżywianie jest drogie.

 

Można by tak wymieniać bez końca…. ale co robić i komu wierzyć?

Ile osób po usłyszeniu takich informacji zweryfikuje ich słuszność, a ile ślepo w nie uwierzy, a co gorsza przekaże dalej!

Mówimy stop i odpowiadamy na nurtujące nas dietetyczne pytania.

Każdy mit dietetyczny postaram się Wam dokładnie opisać i wyjaśnić, poświęcając mu osobny wpis na blogu. Więc zaczynamy!

 

 

Dieta a niejedzenie po 18-tej

 

Na pewno każdy z Was słyszał teorie, że jedzenie po godzinie 18:00 powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej, a co najważniejsze – nie sprzyja pięknej i szczupłej sylwetce...

Jak wiemy, w każdej plotce jest ziarnko prawdy, dlatego przyjrzyjmy się bliżej temu tematowi i rozłóżmy go na części pierwsze!

 

Dla dobrego samopoczucia ORAZ poprawienia jakości swojego snu ostatni posiłek POWINNO SIĘ jeść około 2-3h przed snem.

Tak, więc teoria niejedzenia po godzinie 18:00 ma sens tylko i wyłącznie wtedy, gdy kładziesz się spać o godzinie 20:00 czy 21:00.

No ale co w przypadku, kiedy prowadzisz nocne życie, pracujesz na trzy zmiany, wykonujesz trening w godzinach wieczornych, czy po prostu kładziesz się spać o 1 w nocy?

Każdy z nas jest osobną jednostką, która musi INDYWIDUALNIE DO SIEBIE i swojego trybu życia dopasować rozkład posiłków.

Celowe głodzenie się, odpuszczanie posiłku po treningowego czy niejedzenie kolacji nie jest sposobem na utratę tkanki tłuszczowej.

Wręcz przeciwnie, może spowodować pogorszenie się naszego samopoczucia, a co za tym idzie zniechęcenie do dalszego wytrwania w diecie.

Więc gdzie jest ukryty haczyk?

 

Cała magia polega na obniżeniu ilości kalorii spożytych w ciągu dnia!

 

Niestety nie ma innych naturalnych sposobów na utratę wagi niż DEFICYT KALORYCZNY.

Tylko i wyłącznie wytworzenie różnicy pomiędzy ilością energii przyjmowanej wraz z pożywieniem a energią wydatkowaną może doprowadzić do redukcji tkanki tłuszczowej.

Jak więc utworzyć deficyt kaloryczny i czy niejedzenie po godzinie 18:00 może w tym pomóc?

 

Są dwie drogi pomagające stworzyć ujemny bilans kaloryczny:

 

  1. Po pierwsze, na podstawie swojego wzrostu, masy ciała i wieku oblicz swoją podstawową przemianę materii (PPM). Czyli energię, która jest Ci potrzebna do podtrzymania wszelkich procesów życiowych. Następnie na tej podstawie oblicz swoją całkowitą przemianę materii (CPM), czyli taką, która poza utrzymaniem podstawowych procesów fizjologicznych uwzględnia również Twój rodzaj pracy, podejmowane treningi i całodzienną, spontaniczną aktywność fizyczną. Ostatni krok to DIETA, która sprawi, że ilość przyjmowanych w ciągu dnia kalorii będzie niższa od Twojej całkowitej przemiany materii.
  2. Wytworzenie deficytu kalorycznego poprzez podejmowanie AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ, która spowoduje „spalanie” kalorii i tym samym podobnie jak w punkcie pierwszym wytworzy deficyt kaloryczny. Oczywiście najbardziej skutecznym sposobem walki z nadwagą i otyłością jest połączenie sił, czyli połączenie diety redukcyjnej z aktywnością fizyczną.

 

Tak, więc podsumowując, Jeżeli w ciągu całego swojego dnia nie będziesz zwracać uwagi na to, co zjadasz. Nie zadbasz o jakość i ilość spożywanych przez siebie posiłków, a tym samym przekroczysz swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne – przytyjesz! Zaprzestanie jedzenia po godzinie 18-tej NIE COFNIE wcześniej spożytych kalorii, a wytworzony w ciągu dnia dodatni bilans kaloryczny i spowoduje przyrost tkanki tłuszczowej! W ten sposób udowadniamy, iż niejedzenie po 18-tej nic nie wnosi i potwierdza dietetyczny MIT.

 

Mitem jest że niejedząc po 18-tej chudniesz

 

 

Jakie są fakty dotyczące niejedzenia posiłków po 18-tej?

 

Wprowadzenie tak zwanego okna żywieniowego (okresowy post) – czyli przedziału godzinowego, w którym pozwalamy sobie na posiłki, realnie wpływa na zmniejszenie ilości przyjmowanych kalorii.

W szczególności, kiedy Twoją słabością jest podjadanie przekąsek do wieczornego seansu filmowego…

Jeżeli sam ze sobą ustalisz sztywne zasady, których będziesz się trzymać, może to pozytywnie wpłynąć na utratę Twojej wagi.

Jednak warunek jest ten sam, w ciągu dnia nie możesz przekroczyć swojego dziennego zapotrzebowania energetycznego!

Pomysł rezygnacji z podjadania po konkretnej godzinie może pozytywnie zaskoczyć szczególnie w przypadku osób rozpoczynających swoją przygodę z odchudzaniem, którym ciężko jest przekonać się do regularnych posiłków i wyzbyć się nawyku podjadania.

Ustalenie, że po konkretnej godzinie NIE PODJADAMY żadnych przekąsek, spowoduje obniżenie o ich ilość dziennego spożycia, a co za tym idzie, wygeneruje deficyt.

Nie mam tutaj na myśli pomijania kolacji, ale wprowadzenie SAMODYSCYPLINY i potraktowanie tego sposobu jako drogi do wyzbycia się złych nawyków.

Potwierdzamy w ten sposób dietetyczny FAKT.

 

Faktem jest że niejedząc po 18-tej chudniesz

 

 

Niejedzenie posiłków po godzinie 18-tej, co do zasady bardzo przypomina dietę IF- Intermittent fasting, polegającą na wprowadzeniu okresowych postów żywieniowych, czyli konkretnych godzin, w których pozwalamy sobie na spożywanie posiłków.

Więcej na ten temat znajdziesz niebawem w kolejnym artykule.

 

 

Obalanie mitów dietetycznych, czyli niejedzenie po 18-tej to Fakt czy Mit
02 kwietnia 2020

Motywator SM       

Fit przepisy           

Poradnik              

Blog                   

Dietetyk - Trener zdrowego żywienia

Smak Motywacji

Dietetyk - Trener zdrowego żywienia

Smak Motywacji

Dietetyk             

mgr  Klaudia Koczwara

793-046-240

Dietetyk@smakmotywacji.pl

Oferta planów żywieniowych

>   Dla aktywnych fizycznie

>   Dla osób z nadwagą i otyłych

>   Dla kobiet w ciąży

>   Dla matek karmiących piersią

>   Dla seniorów

>   Dla dzieci i młodzieży

>   Dla osób borykających się z chorobami

>   Dla chcących żyć zdrowo

>   Wywiad żywieniowy

>   Promocja

>   Regulamin

>   Blog dietetyczny

>   Motywator SM

>   Fit przepisy

>   Poradnik

>   Cennik

>   Kontakt z dietetykiem

Dietetyczne konsultacje online - Bez wychodzenia z domu

Tutaj także spotkasz dietetyka Smaku Motywacji

Na skróty

>   Komentarze i opinie

Dietetyczne konsultacje online

Logo poradni dietetycznej online - Łódź