Nie będę płacić za dietę!

Odchudzanie się na własną rękę?

 

Jakie mogą być jego konsekwencje dla zdrowia?

Wiele osób wychodzi z założenia, że aby schudnąć nie potrzebuje do tego pomocy wyedukowanego w zakresie zdrowego żywienia jak i układaniu jadłospisów dietetyka.

„Dlaczego mam płacić komuś  za to, że powie mi co i kiedy mam jeść?

Przecież sam/sama, wiem jak szybko schudnąć oraz co jest dla mnie najlepsze”.  Te słowa najczęściej słyszymy od osób, które tak naprawdę nigdy wcześniej nie interesowały się żywieniem, ani jego wpływem na zdrowie.

Posiłki, które spożywamy to nie tylko odpowiednia wartość energetyczna, ale także niezbędne nam do codziennego funkcjonowania: witaminy, minerały, błonnik, białka, tłuszcze oraz węglowodany.

Wpływ na nasz organizm każdego z wymienionych elementów jest ogromny. Przeczytaj czym może grozić stosowanie restrykcyjnych,  często niezbilansowanych i niedostosowanych do potrzeb Twojego organizmu nieodpowiednich diet:

 

Błędne koło:

Chcę schudnąć -> restrykcyjnie ograniczę ilość spożywanych kalorii -> wprowadzę intensywne treningi -> schudnę  szybko i bez niczyjej pomocy – nic bardziej mylnego!

 

Stosując znaczne restrykcje kaloryczne często ograniczamy swoją dietę do bardzo wąskiej gamy produktów -> tym samym eliminując  spożycie innych niezbędnych do właściwej pracy organizmu mikroelementów o których wspominałam w akapicie wyżej,

 

Przykład:

  • muszę ograniczyć węglowodany (unikanie makaronów, kasz, czy pieczywa- które są cennym źródło energii oraz błonnika pokarmowego niezbędnego do prawidłowej pracy jelit),

  • muszę ograniczyć spożycie  tłuszczów (unikanie olejów, orzechów, kupowanie produktów odtłuszczonych - eliminacja tłuszczów mających znaczny udział we wchłanianiu się witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, a także ograniczenie przyjmowania niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6)  

  • unikanie produktów odzwierzęcych (mięso, sery, jaja-cenna źródła pełnowartościowego białka niezbędnego np. do pracy mięśni czy zachodzenia wszelkich przemian biochemicznych w organizmie).

 

Negatywne skutki nieprawidłowej diety.

Takie zachowanie powtarzane przez dłuższy okres czasu może doprowadzić do:

  • licznych niedoborów witamin i składników mineralnych (anemia, pogorszenie wyglądu skóry i paznokci, wypadanie włosów, omdlenia i zawroty głowy)

  • zaburzeń gospodarki hormonalnej (krwawienia i plamienia z dróg rodnych, zaburzenia miesiączkowania)

  • osłabienia odporności,

  • wystąpienia licznych chorób, w tym ryzyko bulimii czy anoreksji

 

Źle zbilansowana dieta.

Dostarczanie organizmowi zbyt małej ilości energii w stosunku do jego zapotrzebowania powoduje stałą utratę tkanki tłuszczowej ale TYLKO w momencie, gdy wartość kaloryczna diety jest ODPOWIEDNIO wyliczona i nie jest niższa od naszej podstawowej przemiany materii.

Jest to ilość energii jaką nasz organizm potrzebuje do wykonywania podstawowych czynności życiowych – takich jak np: oddychanie, utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała i wszelkich procesów zachodzących w naszych komórkach.

Jeżeli nie dostarczamy wraz z pożywieniem wystarczającej ilości energii, a dodatkowo obciążamy go intensywnymi treningami – przechodzi on w stan „awaryjny” i w obawie o brak dostarczanego pożywienia zaczyna magazynować energię, tym samym obniżając  swoje dzienne wydatki (spowalnia metabolizm, aby zaoszczędzić energię).

W efekcie dochodzić może do omdleń, zawrotów głowy, pogorszenia nastroju, a nawet depresji.

Przedłużający się okres głodzenia czy niedojadania prowadzić będzie do wyczerpania organizmu oraz spadku motywacji do dalszej „diety”, co skutkować będzie efektem jojo.

 

Pozorny sukces.

Utrata kilogramów w ten sposób pozwoli Ci schudnąć i zaoszczędzić na konsultacjach dietetycznych,  jednak nie pozwoli oszczędzić Ci na Twoim zdrowiu.

Dodatkowo utracone kilogramy i tak powrócą ze zdwojoną siłą.

Zmniejszona cyfra, którą widzisz na swojej domowej wadze to jedynie utrata wody oraz tkanki mięśniowej.

 

Pomoc wykwalifikowanego dietetyka.

Tutaj również niezbędna jest pomoc dietetyka, który udowodni Ci, że odchudzanie wcale nie opiera się na morderczych treningach i jedzeniu wyłącznie sałaty.

Zadaniem dietetyka jest przekazanie Ci fachowej wiedzy, udowodnienie, że twój codzienny jadłospis (nawet ten na diecie redukcyjnej) może zawierać wszystkie grupy produktów i  składać się z różnorodnych posiłków (nawet tych nie zawsze zdrowych – nie dajmy się zwariować, przecież wszyscy jesteśmy ludźmi! Przykład-> artykuł o świętach).

 

W żywieniu zaufaj specjaliście.

Zbilansowana dieta sprawi, że będziesz tracić kilogramy z przyjemnością, a zdrowe odżywianie stanie się Twoim nawykiem na lata, a nie przykrym obowiązkiem.

Pamiętaj również, że wiele chorób i niedoborów powstałych na skutek złej diety w cudzysłowie, którą sam sobie sprezentowałeś/aś może pojawić się dopiero po czasie.

A zawód dietetyka jest tak samo ważny jak i inne zawody medyczne.

Kiedy bolą Cię zęby nie wyrywasz ich na własną rękę, a kierujesz się do dentysty, który poświęcił wiele czasu i zaangażowania w to aby zdobyć wiedzę jak najlepiej Ci pomóc.

To samo tyczy się DIETETYKÓW -  dieta musi być odpowiedni zbilansowana i spersonalizowana do każdego z osobna pod kątem chorób oraz zapotrzebowania na wszystkie mikro i makroskładniki diety.

 

Daj sobie pomóc!

Pozwól aby ktoś przekazał Ci swoją wiedzę, edukuj się w  zakresie żywienia i jego wpływu na nasz organizm – ponieważ jest to temat, którego znajomość pozwala zaoszczędzić nam wielu zdrowotnych problemów.

Odpowiednie żywienie może być lekarstwem oraz sprzymierzeńcem Twojego dobrego samopoczucia.

Kiedy nauczysz się jak prawidłowo komponować posiłki, co i w jakich ilościach jeść najlepiej – wtedy możesz być pewien, że Twoje odchudzanie będzie efektywne, a dobra zmiana nie będzie tylko chwilowa, a pozostanie z Tobą na lata.

 

 

Negatywne skutki nieumiejętnego odchudzania
07 maja 2019

Motywator SM       

Fit przepisy           

Poradnik              

Blog                   

Smak Motywacji

Poradnia dietetyczna

Klaudia Koczwara

793-046-240

Dietetyk@smakmotywacji.pl

Oferta planów żywieniowych

>   Dla aktywnych fizycznie

>   Dla osób z nadwagą i otyłych

>   Dla kobiet w ciąży

>   Dla matek karmiących piersią

>   Dla seniorów

>   Dla dzieci i młodzieży

>   Dla osób borykających się z chorobami

>   Dla chcących żyć zdrowo

>   Wywiad żywieniowy

>   Promocja

>   Regulamin

>   Blog dietetyczny

>   Motywator SM

>   Fit przepisy

>   Poradnik

>   Cennik

>   Kontakt z dietetykiem

Dietetyczne konsultacje online - Bez wychodzenia z domu

Tutaj także spotkasz dietetyka Smaku Motywacji

Na skróty

>   Komentarze i opinie

Dietetyczne konsultacje online

Logo poradni dietetycznej online - Łódź
Zdrowe żywienie dzięki dietetycznym jadłospisom poradni dietetycznej
Zdrowe żywienie dzięki dietetycznym jadłospisom poradni dietetycznej

Poradnia dietetyczna

Smak Motywacji